August 30, 2021

OKRES JESIENNO ZIMOWY A TYCIE

 

 

OKRES JESIENNO ZIMOWY A TYCIE

 

Jesień zaczyna się we wrześniu, a zaraz za nią jest jeszcze zima. Okres ten uważany jest za bardziej spokojny niż ten letni, co sprzyja przybieraniu na wadze. Bardzo często mówi się “Muszę zrzucić tłuszczyk po zimie”  i niestety jest to prawda w większości  przypadków. Kiedyś przybieranie tkanki tłuszczowej na zimę było potrzebne do przeżycia naszym przodkom co powodowały problemy zdobycia jedzenia w tym okresie. Obecnie jest to raczej niewskazane, a mimo wszystko większość zaczyna wiosnę z kilkoma kilogramami do przodu. Jakie są tego przyczyny ?

  1. Aktywność fizyczna – jak wiadomo, jesień i zima to pory roku, które nas nie rozpieszczają jeżeli chodzi o temperatury. Oprócz zimna, towarzyszą nam deszcze, śniegi i wiatry. Wpływa to przede wszystkim na aktywność fizyczną. Mniej wychodzimy, a nawet jeśli – jeździmy głównie samochodem. Bieganie, rower czy spacery obecne w lato zamieniają się na czas spędzony przed telewizorem, albo pod kocem z dobrą książką. Nic dziwnego, że tkanki tłuszczowej nam przybiera

Rozwiązanie:  Zakup dobrej odzieży wierzchniej, chroniącej nas od wiatru i deszczu, szybki spacer do pracy lub do sklepu, używanie samochodu w sytuacjach wyjątkowych. Ponadto dobrze jest zacząć aktywność fizyczną niekoniecznie na świeżym powietrzu, np. siłownia, basen lub ćwiczenia w domowym zaciszu.

  1. Podjadanie – jesień i zima to czas, w którym zwykle spędzamy go więcej w domu niekoniecznie ze względu na pogodę. Odpadają nam wszelkie imprezy, festyny i pikniki, a także grille u znajomych czy wesela i rodzinne imprezy. Zwyczajnie jest to czas, w którym trochę mniej się dzieje jeżeli chodzi o życie towarzyskie. Przestajemy jeść pyszne lody, gofry i pić zimne piwko w lato, ale zaczynamy podjadać w domu bardzo często z …nudy. Szybko robi się ciemno, więc siedząc w domu przed telewizorem szukamy czegoś do przegryzienia żeby umilić sobie wieczór. Bardzo często to podjadanie wymyka nam się spod kontroli.

Rozwiązanie: Nawet jeżeli więcej siedzimy w domowym zaciszu, szukajmy sobie rozwijającego zajęcia, żeby nasza głowa nie myślała o czymś do schrupania. Wyjdźmy na trening, zróbmy porządki czy zaplanujmy sobie jadłospis na kolejny dzień. Regularne spożywanie posiłków pomaga w nawyku podjadania, stabilizuje glikemie i ma swoją rolę w regulacji metabolizmu.

  1. Święta Bożego Narodzenia i Sylwester – trwają łącznie przecież tylko 4 dni, ale każdy wie, że czasem waga pokazuje kilka kilogramów więcej w nowym roku.

Rozwiązanie: Zaplanujmy świąteczne menu tak, żeby część dań była “okrojona” kalorycznie. Upieczmy fit ciasto i zamieńmy majonez w sałatce na jogurt. Takie proste zabiegi pozwolą nam oszczędzić układ pokarmowy w świąteczne dni. Nie przesadzajmy z alkoholem i koniecznie po obiedzie zróbmy sobie spacer.

  1. Niedobór mikroelementów – spadek poziomu witaminy D w okresie jesienno zimowym jest za sprawą małej ilości słońca, które ją wytwarza. Niedobory witaminy powodują problemy z łaknieniem i spadki serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Często podjadamy za sprawą smutku, rozdrażnienia czy innych negatywnych emocji, żeby ukoić ten ból. W zimę mamy mniej świeżych owoców i warzyw, co może doprowadzić do spadków także innych witamin i mikroelementów co obniża nasze samopoczucie.

Rozwiązanie: Zadbajmy o swoją dietę. Większa podaż ryb w diecie, szczególnie śledzi, makreli i łososia podniesie nam poziom witaminy D. Warzywa i owoce możemy spożywać w postaci mrożonek. Więcej spacerów, szczególnie w słoneczne dni  nie tylko wyrówna wit. D ale także podniesie poziom serotoniny. Jeżeli nie mamy ochoty planować posiłków lub nie wiemy jak się odżywiać, dobrym rozwiązaniem będzie zamówienie cateringu dietetycznego, który dostarczy nam wszystkich potrzebnych pierwiastków a także wyeliminuje problem podjadania.

 

Administrator FitPrzystani
Polecane Posty

CO ZYSKUJESZ STOSUJĄC DIETĘ PUDEŁKOWĄ?

Czy myśleliście kiedyś, jakie tak naprawdę korzyści zyskujemy kupując jedzenie w pudełkach i jakich problemów wówczas możemy uniknąć? CZAS A konkretniej - jego oszczędność. [...]