November 5, 2021

DIETA A ODPORNOŚĆ

 

 

DIETA A ODPORNOŚĆ

W okresie jesienno-zimowym nasza odporność jest poddawana wielu próbom. Nie tylko przez zmianę pogody, niższą temperaturę opady i wyższą wilgotność, ale także okres przeziębieniowy, sezon grypowy i pandemię koronawirusa. Jednym z czynników, który wzmocni nasz układ immunologiczny jest przede wszystkim dieta. Przedstawimy Wam kilka produktów, które często możecie spotkać w naszych pudełkach, szczególnie w obecnym czasie.

Papryka

Jest jednym z warzyw odpornych na obróbkę termiczną, co wiąże się z zachowaniem wartości odżywczych. Świeża papryka posiada 4 razy więcej witaminy C niż cytryna, przez co chroni nas przed przeziębieniem i wzmacnia naczynia krwionośne. Pół średniej papryki dostarcza potrzebną dzienną dawkę beta karotenu oraz likopenu, który niweluje wolne rodniki i działa antynowotworowo.  Papryka w proszku używana jako przyprawa poprawia trawienie. Warzywo to używamy często do gulaszy, potrawek i leczo, a także w formie świeżej jako dodatek do past lub sałatek.

Kiszonki

Produkty fermentacji mlekowej znane bliżej jako kiszonki są bogactwem nie tylko witaminy C, ale przede wszystkim bakterii probiotycznych, które wzmacniają naszą florę bakteryjną tym samym budując odporność, regulując perystaltykę jelit a także wspomagając pracę mózgu. W naszych dietach możecie spotkać głównie ogórki kiszone oraz kapustę kiszoną, które często serwujemy jako dodatek do obiadów lub pieczywa.

Jogurt naturalny

Napoje mleczne fermentacji mlekowej tj. jogurty, kefiry, maślanki także cechują się obecnością korzystnych bakterii. Ponadto produkty te zawierają wapń oraz laktoferynę, która ma działanie przeciwzapalne, przeciwgrzybicze i stanowi źródło żelaza dla organizmu. Substancja ta znajduje się także w mleku. W naszym menu są to różnego rodzaju koktajle na bazie mleka i jogurtu naturalnego, owsianki oraz musli i sałatki owocowe. Nie używamy gotowych jogurtów słodzonych.

Cebula i czosnek

Warzywa podstawowe, które królują w każdej kuchni, także w naszej. Cebula wpływa korzystnie na infekcje, szczególnie górnych dróg oddechowych i działa wykrztuśnie. Czosnek natomiast jest uznawany jako naturalny antybiotyk i zalecany jest nie tylko podczas przeziębienia, ale także do spożywania profilaktycznie w okresie wzmożonych zachorowań.

Jest wiele innych produktów, które korzystnie wpływają na układ odpornościowy, dlatego każda dieta powinna być urozmaicona. Daje nam to podstawę do bilansu makro i mikroskładników i uniknięcia niedoborów, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Administrator FitPrzystani
Polecane Posty

DIETA A ODPORNOŚĆ

    DIETA A ODPORNOŚĆ W okresie jesienno-zimowym nasza odporność jest poddawana wielu próbom. Nie tylko przez zmianę pogody, niższą temperaturę opady i wyższą wilgotność, [...]

DIETA KETOGENICZNA

DIETA KETOGENICZNA             Dieta ketogeniczna jest dietą nieszablonową, w związku z tym nie jest dla każdego. Pierwsze, co należałoby zrobić rozpoczynając taką dietę to badania [...]