November 5, 2021

DIETA KETOGENICZNA

DIETA KETOGENICZNA

            Dieta ketogeniczna jest dietą nieszablonową, w związku z tym nie jest dla każdego. Pierwsze, co należałoby zrobić rozpoczynając taką dietę to badania krwi i konsultacja z lekarzem lub dietetykiem upewniając się, że nie ma żadnych przeciwwskazań na rozpoczęcie takiego schematu żywieniowego.

            W okresie początkowym, kiedy organizm wchodzi w okres keto-adaptacji nie zaleca się deficytu kalorycznego. Zapotrzebowanie powinno być dobrane zgodnie z organizmem, nawet jeśli celem jest redukcja. Keto- adaptacja trwa różnie, czasem kilka tygodni a nawet miesięcy i zależne jest to od diety jak i organizmu. Mogą pojawić się takie objawy jak bóle głowy, skurcze mięśni, nudności, zmęczenie, natomiast zwykle jest to okres przejściowy. Ponadto możemy zauważyć suchość w ustach, zwiększone oddawanie moczu  oraz tzw. keto oddech, który przypomina zapach zmywacza do paznokci . Żeby sprawdzić, czy nasz organizm faktycznie wszedł w stan ketozy mogą posłużyć temu paski testowe. Łatwiejszą i tańszą metodą jest odczytywanie wyników z moczu, natomiast nie będzie to opcja bardzo dokładna. Bardziej wiarygodną formą jest odczytywanie poziomu ketonów z krwi.

            Pod kątem makroskładnikow dieta ketogeniczna jest dietą wysokotłuszczową, niskoweglowodanową i normobiałkową. Średnio prezentuje się następująco: tłuszcze 70-80%, węglowodany 5-10%, białko 15-20%. Podane przedziały są oszacowane, ponieważ każdy potrzebuje indywidualnej ilości makroskładników, aby zauważyć pożądane efekty. Główny mechanizm tego systemu żywieniowego opiera się na pobieraniu energii nie z węglowodanów jak odbywa się to przy standardowej diecie, a z tłuszczy.

            Dieta ketogeniczna była i jest modelem żywieniowym używanym głównie przy określonych schorzeniach tj. padaczka lekooporna, Alzheimer, Parkinson. Zbadano jej pozytywne działanie także przy zaburzeniach glikemii oraz chorobach autoimmunologicznych. Obecnie jest używana także w celu redukcji masy ciała, rozbudowania tkanki mięśniowej i zmniejszenia tkanki tłuszczowej. Należy pamiętać, że nie u każdego dieta ta przyniesie oczekiwane efekty, a może zostawić po sobie negatywne skutki jej stosowania. Warto obserwować swój organizm oraz regularnie badać podczas diety wysokotłuszczowej.

Produkty używane przy diecie ketogenicznej:

  • mięso: wołowina, wieprzowina, drób, jagnięcina;
  • ryby: źródło zdrowego tłuszczu i kwasów omega-3; makrele, łososie, sardynki oraz owoce morza;
  • jaja
  • tłuszcze takie jak masło do smarowania i oliwa z oliwek do smażenia i pieczenia;
  • warzywa: kalafior, brokuły, szpinak, jarmuż, oliwki, cukinie, awokado, brukselkę;
  • nabiał – jogurty, tłuste mleko, śmietanę, również mleko kokosowe lub migdałowe;
  • owoce najlepiej ograniczyć do jagodowych
  • orzechy;
  • herbata czarna lub zielona bez cukru.

Źródło: kobieta.onet.pl
Administrator FitPrzystani
Polecane Posty

DIETA A ODPORNOŚĆ

    DIETA A ODPORNOŚĆ W okresie jesienno-zimowym nasza odporność jest poddawana wielu próbom. Nie tylko przez zmianę pogody, niższą temperaturę opady i wyższą wilgotność, [...]

DIETA KETOGENICZNA

DIETA KETOGENICZNA             Dieta ketogeniczna jest dietą nieszablonową, w związku z tym nie jest dla każdego. Pierwsze, co należałoby zrobić rozpoczynając taką dietę to badania [...]